Casting Directors

Det är nog många av er som inte vet vad en casting director är/gör, men det ska jag förklara för er. En casting director är den som har hand om och leder castingar för olika jobb. Alltså väljer modeller och/eller talanger för ett jobb. När jag pratar om casting directors menar jag dem som castar för olika modelljobb men självklart finns det casting directors som castar för film, tv, reklam osv. Jag har varit väldigt intresserad att tag på att jobba med casting och produktion inom modebranschen. Men som med mycket annat måste man välja och det finns ju en massa saker jag vill göra inom mode. Funderar iallafall på försöka få något litet jobb som relaterar eller är inom casting och produktion när jag kommer tillbaka till London. Vill ju iallafall hemskt gärna testa på det. Här i Sverige tror jag bara ett finns en person/ett företag som endast sysslar med sånt. Finns ju inte så mycket pengar inom svenska modebranschen. Att vara casting director är nog mycket svårare än folk kan tro. Det är faktiskt väldigt viktigt att välja rätt modeller för olika jobb. Det är flera aspekter och detaljer som andra människor inte ser eller märker, som istället uppfattas av casting directorn. Hade egentligen tänkt publicera en intervju med casting directorn Michelle Lee från KCD (casting company) i New York, men youtube+blogg.se=går inte ihop just nu. Den finns iallafall här (tre delar).



Utmärkt casting av allas våran Russell Marsh. Han är förmodligen modebranschen's mest inflyttesrika casting director. Här för Prada Fall/Winter 2009-2010

 

 

 


Comments

Please Leave a Comment:

Name/Alias:
Remember Me

E-Mail: (Will Not be Published)

Your Blog:

Your Comment:

Trackback